Vanliga frågor om VALE Designs - VALE Designs
Fri frakt i Danmark och Europa
Fri retur upp till 30 dagar
Få bidrag - vi ansöker kostnadsfritt
Hjälp och FAQ

Kundtjänst

Läs mer nedan

Hur kan vi hjälpa till?

VANLIGA FRÅGOR

Vanliga frågor för en bättre användarupplevelse.

Om oss VALE Designs

Vad är adaptiva kläder?

Adaptiva kläder är avsedda för personer som har funktionshinder och inte kan bära traditionella kläder.

Särskilda adaptiva designlösningar kan behövas för personer med fysiska funktionshinder, äldre personer med nedsatt rörlighet eller personer med tillfälligt begränsad rörlighet (t.ex. personer som återhämtar sig efter en operation och genomgår fysisk rehabilitering).

VALEs innovativa klädesdesign är framtagen för att underlätta de dagliga rutinerna för både användare och vårdgivare.

Vad är assisterad påklädning?

Assisterad påklädning kläder är avsedd för personer (användare) som inte kan klä på sig själva och som behöver hjälp av andra (omsorgsgivare) med att klä på och av sig.

Vanligtvis är det personer som kan ha svårt att klä på sig på grund av att de inte kan använda knappar, eller till och med saknar den rörelseförmåga som krävs för att klä på sig, nämligen personer som använder rullstol eller ligger i sängen under längre perioder.

VALE erbjuder moderna lösningar för assisterad påklädning som gör det möjligt för vårdpersonalen att snabbt och enkelt utföra påklädningen med mindre behov av att röra och hantera användaren, vilket minskar både frustration och obehaget för båda parter.

Vad är skillnaden mellan assisterad påklädning och självpåklädning?

Kläder för självpåklädning är avsedda för personer med begränsad fingerfärdighet eller kognition och som kan behöva lite hjälp med att klä sig, men som fortfarande kan klä sig själva.

Är VALE ett danskt varumärke?

Ja, det är det! Vi är ett danskt varumärke som är dedikerat till att få människor med särskilda behov att känna sig likvärdiga. I avsnittet Om VALE kan du lära känna oss och 'Historien bakom VALE'.

Har VALE några fysiska butiker?

Nej. VALE:s koncept är att endast sälja våra plagg via vår webbutik och via VALE:s egna återförsäljare i utvalda länder.

Vad är det snabbaste sättet att hitta en viss produkt i butiken?

Du kan snabbt söka efter en viss produkt genom att skriva in dess namn i fältet "Sök" i det övre högra hörnet eller genom att använda alternativet "Filtrera" på produktsidan.

Handla nu

Vad gör VALE till ett pålitligt varumärke?

VALE tror på att stärka människor - även de med särskilda behov.

VALEs design är specialutvecklade och anpassade plagg för att möjliggöra enkla och smidiga lösningar för dem som behöver hjälp med att klä på sig. Det som kanske en gång var omöjligt kan nu bli mer hanterbart och utföras lättare och bekvämare, samtidigt som användaren styrker sin självkänsla, stil och rutiner - vilket i slutändan förbättrar livskvaliteten och ger ökar välbefinandet.

Beställning

Vilken storlek ska jag köpa?

Om du inte är helt säker på vilken storlek som är rätt, rekomenderar vi att du använder vår storleksguide.
Om ditt barn är mellan två storlekar rekommenderar vi att du väljer den större storleken.

Kan jag ändra min beställning?

Det är endast möjligt att ändra din beställning om vi ännu inte har börjat pakka din beställning.
Därför rekomenderar vi att du omedelbart tar kontakt med vår kundtjänst för eventuella ändringar i din beställning - vi rekommenderar att du ringer till oss vid dessa tillfällen. Vi kan dock inte garantera att ändringen är möjlig, t.ex om din beställning redan har packats och förberetts för leverans.

Vi vill ändå påminna dig om att du alltid kan byta ut dina varor mot en annan modell/storlek eller returnera dem för full återbetalning upp till 30 dagar efter att du har mottagit dem, allt efter vad du föredrar.

Vänligen se vår Återbetalningspolicy för ytterligare information.

Kan jag annullera min beställning?

Tyvärr är detta inte möjligt.
Vi förstår det helt och hållet, vi ändrar oss också! Även om vi önskar att vi kunde erbjuda det, kan vi inte ändra eller annullera en order, när den är lagd. Vi hoppas kunna ha en möjlighet för annullering en dag i framtiden.

Om varan/varorna inte skulle passa, har du möjlighet för att byta eller returnera för full återbetalning.

Vänligen se vår Återbetalningspolicy för ytterligare information.

Kan jag slå ihop två olika beställningar?

Tyvärr är detta inte möjligt.
När en beställning har lagts behandlas den automatiskt av vårt system och vi kan inte slå ihop den med en annan beställning.

Kan jag beställa något via telefon eller email?

Tyvärr är detta inte möjligt eftersom betalningen måste göras direkt när du skapar en beställning.
Det är helt säkert att använda vår hemsida och göra en beställning.

Jag kan inte välja storlek eller färg - är det något fel på sidan?

Nej, det beror helt enkelt på att den specifika storleken eller färgen är slutsåld.

En produkt är slutsåld - hur vet jag när den kommer tillbaka i lager?

Vi kontaktar dig gärna när produkten är tillgänglig på hemsidan igen.
Kontakta oss bara via vår kontaktformulär och berätta vilken produkt och storlek du är intresserad av, så skickar vi en email när varan åter finns i lager.

Frakt och leverans

Vi använder alla större och lokala fraktsällskap. Du får möjlighet att själv välja din önskade leveransmetod i kassan.

Vilken är Fraktpolicyn?

När du har lagt din beställning får du en bekräftelse via email om att vårt team har tagit emot din beställning. När din beställning har behandlats kommer du att få besked med spårningsinformation. Fraktavgifter återbetalas inte vid returer.

Vänligen se vår Fraktpolicy för ytterligare information.

Skickar VALE internationellt?

Ja, vi skickar för närvarande internationellt till de europeiska länderna nedan, oavsett storlek och vikt.
Fraktkostnader tillkommer och läggs till i kassan.
Frakt är GRATIS för alla dessa länder på beställningar över 100 EUR.

Belgien, Finland, Frankrike, Irland, Italien, Luxemburg, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Schweiz, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland och Österrike.

Om ditt land inte finns med i listan, är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig med eventuella frågor om leveranstid till ditt land.

Vad kostar frakten?

Detta beror på var du befinner dig, frakt är GRATIS för alla beställningar över 100 EUR oavsett land (för de beställningar som vi skickar för närvarande).

Du kan läsa mer om detta på vår särskilda sida Fraktpolicy.

Hur lång tid tar leveransen vanligtvis?

Detta beror på var du befinner dig - men för de flesta europeiska länder sker leveransen inom endast en vecka.
Du kan läsa mer om detta på vår särskilda sida Fraktpolicy.

Spårningsnummer genereras automatiskt av vår samarbetspartners, så att både du och vi kan följa paketet hela tiden tills att du får ditt paket levererat.

Kommer mina beställda produkter alltid att levereras?

Ja! Vår butik hanterar alla våra lagersaldo live. Det betyder att om du kan köpa en produkt från vår butik är det för att vi har den i lager.

Vi tar dock inget ansvar för produkter som är slutsålda eller för systemfel från vår hemsida - Shopify.
Om någon vara saknas i din beställning - vänligen kontakta vår kundtjänst.

Min order står som "Väntande" - vad betyder det?

Det betyder att din order har registrerats i vårt system men inte har behandlats ännu.
Vanligtvis tar det mellan 1-3 arbetsdagar att behandla din beställning.

Min order står som "Bearbetas" - vad betyder det?

Detta innebär att vårt lager nu bearbetar din beställning och förberedder den för leverans.

Min beställning står som "Skickad" - vad betyder det?

Det betyder att din beställning har skickats från vårt lager med vår samarbetspartenrs och att ett spårningsnummer har skickats till din email. Från och med nu kan vi inte stoppa leveransen av ditt paket.

Returer och återbetalningar

De produkter jag har fått är felaktiga/inte kompletta - vad ska jag göra?

Alla gör misstag ibland... och vi är inget undantag!

Vid felleverans av en eller flera varor är returfrakten naturligtvis kostnadsfri för dig.
Följ bara samma procedur som för Returer.

Om du har fått din beställning och en artikel saknas, vänligen kontakta vår kundtjänst så kommer vi att undersöka saken så snart som möjligt. Om den korrekta varan klassificeras som slutsåld återbetalar vi hela beloppet för varan.

Produkterna jag har fått är defekta - hur gör jag en reklamation?

På VALE är våra kunders nöjdhet vårt yttersta mål och att garantera en kvalitetsservice är avgörande för oss.
Därför omfattas du alltid av konsumentköplagen, som ger dig rätt att reklamera en vara.

Vänligen kontakta vår kundtjänst så snart du upptäcker fel på dina varor.

Jag vill returnera en produkt - hur gör jag?

Om du vill returnera en vara har du upp till 30 dagar på dig att göra det, kostnadsfritt.
Varan måste dock returneras med alla originaletiketter och i samma skick som du fick den i, om du vill få en tilgodobevis eller full återbetalning.

Vänligen se vår Återbetalningspolicy för ytterligare information.

Kan jag få pengarna tillbaka för en produkt jag returnerat?

Ja, om du returnerar dina varor inom 30 dagar efter att du mottagit dem och med alla originaletiketter och i samma skick som du fick dem i, har du rätt till ett tilgodobevis eller full återbetalning. Om du väljer en återbetalning, returneras dina pengar till samma betalningsmedel som du använde för att betala för dina varor.

Vänligen se vår Återbetalningspolicy för ytterligare information.

Senast uppdaterad: 7 juli 2023

Låt oss höra från dig

Har du fortfarande frågor om din beställning?